Po nás ať přijde potopa!

František Gellner – Po nás ať přijde potopa! – je básnická sbírka a jedno z nejznámějších děl českého spisovatele Františka Gellnera, které bylo vydáno roku 1901, a zároveň je autorovým debutem.

Sbírka je osobitým básnickým projevem. Současně zapadá do kontextu proměn, které prodělávalo české básnictví na samém počátku 20. stol. Gellner sám přichází s odmítávým postojem vůči „papírovosti” dekadence a symbolismu – neprůbojnosti a vyumělkovanosti textů. Odmítá směšnou samoúčelnou učenost a opovrhuje kultivovaným stylem. Jeho jazyk je záměrně „plebejský“ – nespisovný, drsný a vulgární.

  • Gellner je silně ovlivněn moderními literárními směry (především dekadencí a symbolismem) a ve své sbírce kritizuje téměř vše, a to způsobem doposud neslýchaným.
  • Zaměřuje se především na kritiku soudobé společnosti a zbytečnost života, ale vyjadřuje se také proti válečným konfliktům, ironizuje vyšší ideály a nešetří ani sebe sama, protože si uvědomuje svou vlastní ubohost, zbytečnost a nedokonalost.
  • Život též popisuje jako cestu s jediným možným cílem – smrtí (báseň Perspektiva), a proto odmítá fádní životní postupy a užívá si alkoholu a prostitutek (Přetékající pohár) a vyzdvihuje přírodní krásy.
  • K životu přistupuje velice laxně, zároveň si jej však chce užít a dá se říci, že jej miluje.
  • Tímto dílem Gellner velice dobře vystihl atmosféru tehdejší společnosti, atmosféru tzv. únavy konce století a atmosféru blížícího se celosvětového válečného konfliktu.

Literární druh: lyrika; forma: poezie; žánr: báseň

František Gellner – *19. června 1881, Mladá Boleslav – asi †13. září 1914, prohlášen za nezvěstného na haličské frontě 1. světové války – byl český básník, prozaik, kreslíř, malíř, karikaturista a ilustrátor, představitel tzv. generace anarchistických buřičů. Gellner ve svých básních často přibližuje rytmus lidovému popěvku.

  • Používá banální rýmy, nepoetická slova, častá je u něho i nemetaforičnost (na rozdíl od symbolistů).
  • Svými verši chce vědomě šokovat poklidné měšťanstvo, užívá vulgarismy.
  • Verš pravidelný, forma popěvku.

Sympatie k anarchismu sblížily Gellnera s S. K. Neumannem. Přispíval do Neumannova časopisu Nový kult, ale záhy se s anarchismem myšlenkově rozešel. Dalšími Gellnerovými sbírkami jsou Radosti života (1903) a Nové verše (1919, posmrtně). Jediným prozaickým souborem vydaným za autorova života je Cesta do hor a jiné povídky (1914). Ostatní prózy vyšly až po jeho smrti, Gellner byl také výtvarníkem, v letech 1905 – 1908 studoval v Mnichově a Paříži malířství. Od poloviny roku 1911 pracoval jako redaktor brněnské redakce Lidových novin a vedle toho také překládal, zvláště německou poezii.


Anarchističtí buřiči

  • Anarchističtí buřiči byli silně ovlivněni filozofií Friedricha Nietzscheho.
    • Opovrhovali soudobou společností, její konzervativní morálkou a spořádanou existencí.
    • Propagovali přirozenou lásku, detabuizovali sexualitu, kritizovali tradiční manželství.
    • Vedli bohémský život (včetně bouřlivých setkání v Neumannově vile na Olšanech).
  • Tvorba anarchistických buřičů byla výrazně ovlivněna:
    • myšlenkami anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka a odmítání autority státu),
    • myšlenkami antimilitarismu (odmítání války) a vitalismu (oslava života a přírody).
      • Z hlediska uměleckého vývoje navazovali na Macharovu satirickou notu realistického ztvárnění skutečnosti a Sovův impresionismus.
    • Chtěli umění přiblížit obyčejnému životu a skutečnosti všedního dne
      • oproti knižním a odborným výrazům autorů moderny záměrně používali neutrální až hovorovou slovní zásobu,
      • autentičnost zvýrazňovali prvky slangu a vulgarismy.
    • Typické bylo jednoduché členění strof, pravidelný rytmus, rým a písňovost.
    • Někteří byli součástí hnutí Omladina.

Jazyk a styl

  • Gellner užívá běžný slovník, sahající k hovorovým výrazům, dialektismům či obecné češtině (jinakej, zejtra apod.), ba i k vulgarismům.
  • Jeho věty jsou jednoduché a zpravidla krátké.
  • Básně člení do přehledných strof, využívá opakování a refrénů (inspirace šantánovou písní).
  • Rýmy, většinou střídavé nebo sdružené, působí přirozeně svou lehkostí, improvizovaností (davy / baví, všem / rtem, nevrací / krvácí, na zdraví / pohlaví).
  • Oproti symbolismu je Gellnerovo pojmenování přímé, jednotlivé slovní výrazy čerpají z oblasti všedního života (nohy, pot, pivo, stolek, holka atd.) a odkazují k realitě samé.
  • Některé básně jsou psány v ich-formě, jiné v er-formě.
  • V díle se také vyskytují mnohé básnické obrazy a figury (epiteta, personifikace, eufemismy…).

Kompozice

  • Dílo se skládá ze 34 básní.
    • Filosofické směřování sbírky vyjadřuje již první báseň – Přetékající pohár, kde autor vyjadřuje přesvědčení, že každý člověk svůj život žije pouze jednou, a to právě teď, a proto si ho také právě teď musí užívat.
    • V básni Neděle pak Gellner zastává názor, že je lepší strávit volný den popíjením piva, než návštěvou Prateru.
    • V básni A přece zdráhám se se zabývá sebevraždou.
    • Báseň Vzduchoplavec se pak vysmívá moderním výdobytkům začátku 20. století.

Seznam básní

Přetékající pohárPo nás, ať přijde potopa!Rusá láska
Píseň dobrodruhaTo je teď celá moudrost mojeChiméra
Přátelství dušíNa sofa zelenémA přece zdráhám se
PubertaJako ty polní rostlinyMiluju severní nebe
Pozdrav rodnému krajiNoc byla touhou přesycenáSentimentální žádosti
Kázání Spartakova I, II, IIIDemaskovaná láskaStísněnost
ReflexePerspektivaBlasfémie
Na divou Montan zřel jsem se zápalemZáchvat nervózníElegie
VzduchoplavecPro klid své dušeNa dálném jihu snad
NedělePíseňNáhle se zachvěje má duše
BezcestíSmuteční Epilog
Vzpomínka
PŘETÉKAJÍCÍ POHÁRstřídavý rýmPERSPEKTIVAsdružený rým
Já držím pohár ve své dlani.AMá milá rozmilá, neplakej!A
Je zpěněný a přetéká.Bživot už není jinakej.A
Já držím pohár ve své dlani,A
jenž čeká na rty člověka.BDnes buďme ještě veselíB
 na naší bílé posteli!B
Jenž čeká, zdali víno jehoC
se do brázd vyschlých rozleje,DZejtra, co zejtra? Kdožpak ví.C
na snivých květech v jiných světechCZejtra si lehneme do rakví.C
zda zavěsí své krůpěje.D
 
Jenž čeká, zda se sehnou květyE
pod onou tíží ku zemi.F
Jenž čeká, zdali jiné světyE
rozzáří svými vůněmi.F
 
Já držím pohár ve své dlani,A
jenž čeká na rty člověka.B
Já držím pohár ve své dlani:A
své srdce, které přetéká.B

Okolnosti vzniku díla

  • Gellner debutoval ve svých dvaceti letech.
  • Po ukončení střední školy začal studovat ve Vídni.
  • Více než studiu se ale věnoval bohémskému životu a po dvou letech odešel na báňskou akademii v Příbrami.
  • Ještě během svého vídeňského pobytu začal spolupracovat s Neumannovým Novým kultem, nejvýznamnější platformou českého anarchismu, a publikovat první básně.
  • Vedle toho se začínal prosazovat rovněž jako kreslíř a karikaturista (Gellner byl podobně jako o sedm let starší Hlaváček velmi talentovaným výtvarníkem a obálky svých knih si navrhoval sám).

Autor chtěl svým dílem společnost šokovat a to se mu také povedlo, sbírka však byla soudobou kritikou pro svou vulgaritu, nemorálnost a nízkost ostře odmítnuta a popularitě se těšila pouze v okruhu Gellnerových přátel a podobně dekadentních autorů.

Dílo bylo přijato až dlouho po autorově smrti dalšími generacemi čtenářů (dílo bylo zhudebněno mnoha předními umělci – např. Jarkem Nohavicou či skupinou Katapult).

TEST

Napsat komentář